Geen categorie

Actief op je oude dag

Een gezonde geest huist in een gezond lichaam, dat zeiden de oude Grieken al. Ook moderne dokters zeggen dat regelmatig sporten en bewegen ontzettend belangrijk is voor de lichamelijke gesteldheid. Maar hoe gezond je ook leeft en hoe veel je ook sport, uiteindelijk worden we allemaal een dagje ouder. Op je oude dag zal het waarschijnlijk allemaal niet meer zo gemakkelijk gaan. Veel oudere mensen krijgen ouderdomsklachten die sporten en actief bewegen moeilijker maken. Toch wil je juist op deze leeftijd blijven bewegen om fit en vitaal te blijven en natuurlijk ook om van je oude dag te genieten. In dit artikel bespreken we daarom een aantal tips om actief te blijven op je oude dag.

Fietsen

Het hoort er als Nederlander natuurlijk bij om te fietsen. We fietsen wat af met zijn allen. Fietsen is dan ook vaak een activiteit die ook op je oudere dag nog heel goed te doen is. Desondanks hebben veel oudere mensen last van gewrichtsklachten. Dit kan het fietsen toch een stukje lastiger maken. Een goede oplossing is om over te gaan op een elektrische fiets. Een elektrische fiets geeft je een extra zetje in de rug daar assistentie bij het trappen. Je hoeft daardoor een stuk minder kracht te zetten en als je even moe bent kun je hem instellen dat je helemaal niet meer hoeft te trappen. Ook is de assistentie natuurlijk ontzettend handig als je een heuvel op moet of harde wind tegen hebt.

Zwemmen

Zwemmen is een fantastische sport op elke leeftijd. Het is een sport die zowel cardiovasculair als voor je spieren ontzettend goed is en daarnaast is het ook een sport die voor oudere mensen ideaal is. Wanneer je gewrichtsklachten hebt zul je hier tijdens het zwemmen een stuk minder last van hebben. Wanneer je bijvoorbeeld artritis hebt is zwemmen een uitstekende fysieke oefening. Water heeft een veel hogere dichtheid dan lucht en je hebt dus minder last van zwaartekracht. Waar bijvoorbeeld hardlopen heel erg een klap is voor je gewrichten, is zwemmen een stuk minder zwaar. Maar tegelijkertijd is het wel een sport die zowel voor je spieren als voor je cardiovasculaire systeem heel erg gezond is.

Nordic walking

Wandelen is natuurlijk ook nog een hele gezonde activiteit die je op je oude dag kunt doen. Als je dagelijks een stukje wandelt ben je al een heel eind. Maar wanneer je toch liever iets meer actiefs wilt dan kun je kiezen voor Nordic Walking. Je wandelt een stuk sneller dan bij normaal wandelen en bent dus intensiever bezig. Door te wandelen met stokken is je hele lichaam actief in plaats van alleen je onderlichaam.